مسجد دانشگاه اسلامی
پژوهشگر:
سعید فلاحی (زانا کوردستانی)
* چکیــــــــــده:
مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشردهٔ نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامیاست که حضور در مسجد فراهم میآورد. در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطرههای آب به یکدیگر میپیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش در آورند.
همه در کنار یکدیگر، در برابر پروردگار یکتا، رو به سوی یک قبله میکنند و لب به حمد و ثنای آن یگانهٔ بیهمتا میگشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه میکنند.
مسجد از دید عموم مسلمین، یک مکان مقدس و الهی برشمرده میشود و توهین، بیاحترامیو بیحرمتی به آن در هر صورت بدون بخشش و امری ناشایست و گناهی نابخشودنی محسوب میشود. مسلمین و غیر مسلمین موظف به حفظ حرمت مسجد در هر حال هستند و این حرمت خود باعث پیدایش یک سری آداب و قوانین برای این مکان مقدس گشته است، از جمله اینکه: "مشرکان را نرسد که مساجد را تعمیر کنند." [آیهٔ 17 سورهٔ مبارکه توبه]. و از ورود مشرکین و کفار به این مکان مقدس جلوگیری میشود و از کمک آنها در بازسازی و ساخت مسجد منع شده اند؛ چنانچه قرآن مجید میفرماید: "و منحصرأ تعمیر مساجد خدا به دست کسانیست که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نمازهای پنجگانه را به پا دارند و زکات مال خود را بدهند و از غیر خدا نترسند..." [آیهٔ 18 سورهٔ مبارکه توبه].
همچنین قرآن کریم ، امر کرده که در مساجد جز عبدات خدا ، کسی دیگری را پرستش نکننند ؛ چون : "مساجد مخصوص خداست ، پس نباید با خدا ، احدی غیر او را پرستش کنید." [آیهی 18 سورهی مبارکه جن].
* کلماتــــ کلیدیــــــــــ
مسجد - اسلام - قرآن - مسلمان - پیامبر(ص) - نماز و...
* مقــدمهـــــــــ
«مساجد سنگرهای انقلاب اند، سنگرها را خالی مگذارید.»
– امام خمینی(ره) –
بنا به درخواست جمهوری اسلامیایران؛ 21 آگوست برابر با 30 مرداد ماه، از سوی سازمان کنفرانس اسلامیبه عنوان روزی جهانی مساجد نامگذاری شده است که متعاقب آن از این تاریخ، به مدت یک هفته؛ "هفتهٔ تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد" نامگذاری شده است.
21 آگوست مصادف است با به آتش کشیدن "مسجد الاقصی" توسط مزدوران رژیم صهیونیست اسرائیل.
مسجد که ریشهٔ آن – س ج د – است به معنای محل سجود و عبادت [1] میباشد و یک کلمهٔ اصلأ عربی است که در اصطلاح عامیانه، به محل جمع شدن و راز و نیاز کردن و نماز خواندن و عبادتگاه مسلمانان شیعی و سنی اطلاق میشود.
در قرآن مجید چهار مرتبه کلمهی مسجد ، پنج مرتبه کلمهی مساجد ، هشت مرتبه مسجد الحرام و یک مرتبه هم مسجد الاقصی ذکر شده است. [2].
در کتاب "زندگی حضرت محمد (ص) ، پیامبری که از نو باید شناخت" نوشتهی "ویر ژیل کئورگیو" نویسندهی قرن بیستم فرانسه ؛ در فصل 33 میخوانیم که ابوبکر ؛ " در خانهی خود مسجد کوچکی ساخت و به عبادت و قرائت قرآن پرداخت." بنابر قول این کتاب نخستین مسجد در تاریخ اسلام را ابوبکر در خانهی خود در شهر مکهی مکرمه در زمان قبل از مهاجرت پیامبر (ص) به مدینهی منوره ساخت ؛ اما نخستین مسجد عمومیو بزرگ در اسلام را در سال 622 میلادی ، پیامبر اسلام (ص) به یاری علی (ع) ، حمزهی سید الشهدا و ابوبکر در شهر قباء در نزدیکی شهر مدینه ساخت و آن بزرگوار ، نخستین نماز جمعهی مسلمین را بعد از هجرت در آنجا برگزار کردند. [نقل از ابن هشام - 377]. این مسجد ابتدا به علت توافق بین مسلمین و یهود قبله اش در جهت بیت المقدس ، یعنی شهر مذهبی یهود و نصارا به فرمان پیامبر (ص) تعیین گشته بود ؛ اما بعدها دارای قبلهی دیگری شد به طرف شهر مکهی مکرمه و خانهی خدا ، قبله گاه واحد مسلمین جهان و بدین جهت به "مسجد ذوقبلتین" یا دو قبله موسوم شد.
پیامبر اسلام (ص) مکانی را پایه گذاری نمود که علاوه بر عهده دار بودن نقش روحانی و معنوی ، کانون فعالیتهای اجتماعی مسلمانان نیز به شمار میرفت ؛ و به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگیهای برجستهای برخوردار بود. در گذشته همهی امور مسلمین در ابعاد مختلف ، از جمله عقاید و فعالیتهای فرهنگی ، عبادی ، سیاسی و اقتصادی در مساجد انجام میشد.
پیامبر گرامیاسلام با ورود به مدینه نیز زمینی از "اسعد بن زراره" به قیمت ده دینار خریداری کردند [نقل از حمید الله - 628] و پایهی ساخت مسجد را در آنجا بنا نهادند ؛ این زمین همان جایی بود که "القصوه" شتر پیامبر(ص) در آنجا ، جای گرفته بود و بنا به تصمیم پیامبر(ص) آنجا را برای ساخت مسجد انتخاب فرمودند و اینگونه اسلام با ورود خود به هر سرزمینی شروع به ساخت پایگاه دینی و معنوی و دانشگاه اسلامیخود ، یعنی "مسجد" همت میگماشت.
پیروزی انقلاب اسلامیایران خود میتواند موید نقش فرهنگی والا و غنی مساجد باشد ، چرا که در دوران حکومت پهلوی ، مساجد پایگاه اولیهی خود را باز یافته و محل تجمع مسلمین انقلابی ، تبادل اطلاعات ، انسجام گروههای مبارز و انقلابی ، ایجاد تشکلها و انجمنهای اسلامیف محل روشنگری و اطلاع رسانی و همچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود. به این ترتیب میتوان نتیجهی این بهره گیری از محیط معنوی مساجد را پیروزی انقلاب اسلامیسال 1357 ، قلمداد نمود ؛ چرا که انقلاب اسلامیایران یک معجزه بود ، و بی تردید این عظمت و بزرگی ، به واسطهی برخورداری و همچنین بهره گیری مناسب از محیط معنوی مسجد است. از آن هنگام که ایرانیان دروازههای دلهای خود را به روی آیین اسلام ناب محمدی گشودند ، هنرمندان این مرز و بوم بسیار کوشیدند تا متعالی ترین گنهی هنر خود را در ساخت و احداث بناهایی به کار گیرند که مأمن روح و دل و جان خستهی آدمیاست. آنها با نهادن خشت بر روی خشت و کاشی بر روی کاشی ، پله پله راه را برای معراج دلهای عاشق به سوی معشوق گشودند . آبی عرش را بر روی کاشیها کشیدند و نقش و نگارهای را به نشانهی شجرههای روضهی رضوان و ریاحین آنکه مأمن و سرای پرهیزگاران درست کردار است ، ترسیم کردند تا بهشتی کوچک بر روی زمین نقش بندد ؛ بهشتی که شاید نشان از دلتنگی اعقاب آدم(ع) دارد ؛ دلتنگی ناشی از تبعیدی از بهت برین که تنها با یک وسوسه رخ داد. حال آنکه در این بهشت کوچک میتوان با یک دم یاد پروردگار دوباره به آن بهشت جاوید پیوست ؛ میتوان با محمل عبادت و دعا از ثری به ثریا پر کشید ، و سرمست از بادهی وصل ، سبک و خالی شد و بار دیگر برای نبرد با مصائب زندگی آماده و مهیا گردید.
----------------------------- پا ورقیهای مقدمه -------------------------------
[1] : فرهنگ لاروس عربی – فارسی ؛ جلد 2 تألیف دکتر خلیل جُرّ – ترجمهی سید محمد طبیبیان – انتشارات امیر کبیر – تهران 1380 ؛ کلمهی مسجد را به دو صورت آورده : 1) مَسجِد = عبادتگاه 2) مَسجَد = پیشانی که نشان سجده بر آن باقی مانده باشد. - : هر یک از اندامهایی که در هنگام سجده کردن با زمین تماس میگیرد. - : مسجد.
[2] : مسجد ذکر شده در آیات 129 و 131 سورهی اعراف / 107 توبه / 17 اسرا ؛ مسجد الاقصی ذکر شده در آیهی یک سورهی اسرا ؛ مساجد ذکر شده در آیات 114 و 187 بقره / 17 و 18 توبه / 18 جن و مسجد الحرام ذکر شده در آیات 144 و 196 بقره / 7 و 19 توبه / یک اسرا / 25 حج و 25 و 27 فتح
* فصــل یکـــــــــ
- مسجد ، محور و رکن سازماندهی اجتماعیـــــــــــــــــــــــ
... «هر جامعهای برای ادارهی خودش یک سازماندهی اجتماعی دارد. عدهای به شوراها میروند و عدهای دیگر به احزاب میروند ؛ بلاخره به یک طریقی این مردم را به هم پیوند میدهند تا پیوستگی اجتماعی حاصل بشود و بتوانند اداره کنند و جلو ببرند. آن رکن سازماندهی اجتماعی اسلام کجاست؟ من بر این باورم که آن رکن سازماندهی اجتماعی در اسلام عبارت است از مسجد.» [1]
«مسجد در هر محل باید مردم را جمع کند و به هم پیوند بدهد ، مساجد به هم پیوند بخورند ، جامعه در درون خودش با این حلقهها منسجم و مرتبط بشود ؛ آن وقت ما میگوییم دولت برای عمران مساجد پول نگذارد ، اما برای بقیه پول بگذارد؟ من نمیدانم البته دولت نباید در اداره و محتوای مساجد دخالت بکند» ... [2]
... «دولت اسلامینمیتواند نسبت به ترویج فرهنگ اسلامیبی تفاوت باشد. نمیتواند در مقابل عمران مساجد بی تفاوت باشد. معنایش این نیست که دولت اسلامیمیخاهد در کار تحقیق ، تتبع و اجتهاد و ترویج فرهنگ اسلامیدخالت بکند معنایش این نیست که دولت اسلامیمیخواهد مساجد و حوزهها را دولتی بکند. اصلأ این یک حرف مغالطه آمیز و غلطی است که از ایتدا وسط انداختند و خزانهی عمومیرا از ساخت و عمران مساجد و ساخت پایگاههای تبلیغ و ترویج دین دور و جدا کردند. برای همه چیز سرمایه گذاری شد الا برای ترویج دین. متولی ترویج دین در بُعد نظری علما هستند و در بُعد عملی هم همه هستیم. همه برای اینکه رفتار هر مسلمانی در فرهنگ و اعتقادات تأثیر گذار است و تعیین کنندهی جهت گیریهای اجتماعی است.» [3 ]
«ما به حول و قوهی الهی مصمیم آن مقداری که امکانات بودجهای ما اجازه میدهد ، بسیاری از کارها را به داخل فعالیتهای عمرانی و فرهنگی بیاوریم ؛ مثل بعضی از ساختمانهای مدارس علمیه ، مثب برخی از مصلاها و برخی مساجد. ما در تهران تقریبأ دو سال و نیم قبل که به شهرداری رفتیم ، من از قبل خبر داشتم. آمار دقیق تری گرفتیم. از قریب دو هزار مسجد ، بیش از 1800 مسجد حتی یک سرویس دستشویی و مستراح بهداشتی نداشتند که مردم بروند آنجا وضو بگیرند و نماز بخوانند ، چه برسد به سالن اجتماعات و سیستمهای صوتی و تصویری و چیزهایی که امروز برای تبلیغ مورد نیاز است. این معنایش این نیست که امروز دولت میتواند این هزینهها را تأمین بکند و تأمین کند ، اما اگر حسابی برای آن باز کنیم ، یک سال ، دو سال ، ده سال ، پانزده سال بعد میبینیم وضع عوض میشود» ... [4]
مسجد به عنوان محل انجام روزانهی پنج بار نماز جماعت ، در اسلام و زندگی مسلمانان ، موقعیت پر اهمیتی پیدا کرده است. بدین سبب مانند دَیر راهبان و عزلتگاه بیکاران نیست ؛ زیرا که در اسلام ، رهبانیت وجود ندارد و پیامبر(ص) به "ابوذر" فرموده است : "به جهاد روی آور که رهبانیت امت من ، جهاد است." [روایت از ابن حبان و حاکم]
بخاری روایت میکند که حبشیان در مسجد پیامبر(ص) شمشیر بازی میکردند و پیامبر(ص) به آنها مینگریت ، گویا عُمر به خاطر تعصب و خشونتی که داشت ، چندان خوشش نیامد و خواست به طرف آنها سنگریزه پرتاب کند ، اما پیامبر(ص) فرمود : "عمر کاری نداشته باش!" ؛ علما از این حدیث برداشت کرده اند که ؛ مسجد محل امور اجتماعی مسلمانان است و هر کاری که برای دین و پیروان دین مفید باشد ؛ در آنجا روا میباشد و کافی است هر کاری که برای جامعهی مسلمین اهمیت داشته باشد.
مسجد در زمان طلوع اسلام ، یک مرکز ملی برای تعلیم و تربیت ، کنگرهای محلی برای مشورت و همفکری و انجمنی برای کسب آشنایی و پیوند دوستی مسلمانان و آموزشگاهی برای رورش عملی اساسی بود.
--------------------------- پا ورقیهای فصل یک -------------------------------
[1] : قسمتی از سخنرانی محمود احمدی نژاد در اجلاس مشترک حوزهی علمیه و علمای بلاد در تاریخ 6/7/1384 .
[ 2 ] ؛ [3 ] و [4] : قسمتهای از سخنرانی محمود احمدی نژاد با علما و روحانیون استان ایلام در تاریخ 9/9/1384 .
* فصــل دو
- مسجد چگونه جایگاهی استــــــــــــــــــــــــــــــــ؟!
الف : مسجد ، یک آموزشگاه دینی است :
زیرا هیچ آموزشگاه مردمیهمچون مسجد نیست که همگان را در شب و روز و تابستان و زمستان در برگیرد و هیچ شاگردی از پیر و جوان را باز پس نمیراند و هیچ تشریفات و هزینه و قید و بندی ندارد.
هیچ دانشگاهی همچون مسجد اصول اعتقادی و تکالیف عبادی و ارزشهای اخلاقی و آداب نیک و شیوهی معاوملات را آموزش نمیدهد و حلقههای علمیپر از رحمت و برکتی را تشکیل نمیدهد و آرامش نمیبخشد و به وسیلهی ملائکه احاطه نشده است.
جلسات علمیمساجد منحصر به علوم دینی خالص نبوده و تمام موضوعات مربوط به عقل و اندیشهی اسلامیاز قبیل معارف ادبی و انسانی را نیز شامل میگردد. کدامیک از ما میتواند ارزشهای علمیمسجد جامع الازهر در مصر ، مسجد جامع قرویین در مراکش ، مسجد بلال در تهران و مسجد جامع زیتونیهی تونس و خدمات علمیو فرهنگی این مساجد یا دانشگاهها در قرون متمادی را انکار میکند؟!
ب : مسجد ، کنگرهی دائمیاست :
زیرا هیچ مجلس ملی با این مسجد که نمایندگانش "توبه گران ، عبادت پیشگان ، ستایشگران ، راه پویان ، راکعان و ساجدان ، امر به معروف و نهی منکر کنندگان و نگهبانان حدود خدا" [قسمتی از آیهی 112 سورهی مبارکهی توبه] هستند ؛ برابری نمیتواند کند.
مجلس و کنگرهای که زمامداران ، در آن سیاست خود را عرضه و روش خود را معین میکنند و ملت ، بدون ترس و فشاری ، با آنان مقابله و گفتگو میکنند! در حالی که کنگره اش روزانه پنج بار منعقد میشود و هیچگاه به عنوان تعطیلی یا مرخصی بسته نمیشود.
پ : مسجد ، یک انجمن است :
زیرا هیچ انجمن یا مجمعی همچون مسجد نمیتواند در هر نماز ، خلاصهای از مردم یک محله و در هر جمعه ، برگزیدهای از تمامیمنطقه یا شهر را گرد هم آورد. اسلام است که مردم را به نماز جماعت فرا خوانده و آنرا 27 درجه از نماز فردی برتر شمرده است.
اسلام فرزندان خود را به جماعت فرا خوانده است تا به یکدیگر آشنا شوند و بیگانه نباشند ، به همدیگر نزدیک شوند و دور نباشند ، نشبت به هم محبت ورزند و کینه نداشته باشند و در جبههی واحدی قرار گیرند و کشمکش ننمایند.
گذشتگان ما ، ارزش مسجد را – به عنوان انجمنی فراگیر – شناخته بودند و بدین جهت پیمانهای ازدواج خود را به منظور امتثال به حدیث "نکاح را آشکار نمایید و در مساجد منعقد کنید و برای آن دف بزنید." [1] در مساجد برگزار مینمودند.
اگر مسلمانان امروز هم از این کار پیشینیان خود سرمشق گیرند ، در هزینههای بسیار گزافی که در محافل پر زرق و برق هدر میرود و ثروت خای زیادی که در جهت خودنمایی و چشم و همچشمیمصرف میشود ، صرفه جویی خواهند کرد.
ت : مسجد ، مرکز تربیت عملی است :
مسجد کشتزاری است که تعالیم نظری دین ، در محدودهی آن مورد آزمایش قرار میگیرند و اصول انسانی آن ، آمادهی اجرا میشوند.
یکی از برتریهای اسلام نسبت به سایر ادیان ، این است که اصول خود را به صورت یک امر ذهنی مجرد یا حرف محض در سر یا زبان قرار نداده است ، بلکه آن اصول را به صورتی ناگسستنی به زندگی و نظم برنامهی روزانهی فرد مسلمان پیوند داده است. بنابراین آزادی ، برادری و برابری اسلامیرا که 12 قرن پیش از انقلاب کبیر فرانسه مطرح گردیدند ، در مساجد به شکل حقایق علمیو حقیقی که بدون سر و صدا و حرف زیاد نمایانگر خویش هستند ، مشاهده میکنیم :
1) آزادی :
کدام آزادی از آزدی نمازگزار در مسجد ، بالاتر است؟ او از هر بندگی جز بندگی خدا آزاد است و تنها برای او رکوع و سجود میکند و فقط در برابر او تواضع و خشوع نشان میدهد.
اما دربارهی آزادی عقیده و ارزیابی و انتقاد ، همین بس که هرگاه امام در گفتار یا کرداری در ضمن نماز اشتباه کند ، نماز گزارانی که پشت سر او هستند ، موظف به اصلاح خطا و اشتباه و راهنمایی او میباشند و این مورد برای پیر و جوان و مرد و زن یکسان است. همینطور وقتی که ناطق بر منبر میرود ، نمیتواند همچون دیکتاتوری نظریات خود را بر مردم تحمیل کند ، بلکه مردم نیز در مسئولیت او سهیم اند و در صورت غفلت ، میباید تذکرش بدهند و اگر فراموش کرد ، به خاطرش بیاورند و در صورت انحراف از راه راست ، هدایتش کنند ؛ هر چند که ناطق مزبور "ولی امر مسلمین" باشد.
روزی حضرت عمر فاروق خلیفهی دوم مسلمین ، تصمیم گرفت که حدی برای مهریه قرار دهد و این موضوع را در مسجد اعلام نمود ؛ زنی به مخالفت او برخاست و گفت : "چه طور این کار را میکنی در حالی که خداوند فرموده است ؛ هرگاه خواستید همسری به جای همسر قبلی انتخاب کنید و به یکی ازاندو مبلغی دادید ، چیزی از آن پس نگیرید ، آیا میخواهید با ارتکاب بهتان و گناه آشکار ، بازستانید؟!" [آیه 20 سوره نساء]
عمر واکنشی جز انصراف از عقیدهی خویش نشان نداد و با صراحت گفت : "این زن درست گفت و عمر اشتباه کرد!"[2]
2) برادری :
دربارهی برادری همین قدر کافی است که مسجد ، اهالی محل را همه روزه پنج بار گرد هم میآورد و بدین ترتیب ، بدهها به هم میخورند و چهرهها با هم آشنا میگردند و دستها را در هم میفشرند و زبانها با یکدیگر زمزمه میکنند و دلها با هم انس میگیرند و افراد به وحدت هدف و روش ، دست مییبایند. کدام وحدتی از وحدت نمازگزاران در جماعت که پشت سر شخص واحدی میایستند و خدای واحدی را میخوانند و کتاب واحدی را قرائت میکنند و ذکر واحدی را گفتمان میکنند و به سوی قبلهی واحدی روی میکنند و کارهای یکسانی از قبیل قیام و رکوع و سجود ، انجام میدهند ؛ کامل تر و عمیق تر است؟!
این وحدتی است در نگرش ، اندیشه ، هدف ، جهت ، حرف و عمل ، وحدتی که مظهر و نمایانگر محتوای این آیه میباشد : "براستی که مومنان برادرند." [آیه 10 سوره حجرات]
کدام تصویری جالبتر از منظرهی مسجد حضرت رسول (ص) در مدینه است که نژادهای گوناگون غیر عرب همچون صهیب رومی، سلمان فارسی ، بلال حبشی را در دامن خود گرفته است.
3) برابری :
کدام برابری و مساواتی از مساوات موجود در صفوف به هم فشردهی جماعت در مسجد ، واضح تر و نمایان تر است؟ فرمانروا در کنار نگهبان ، توانگر در مجاورت تهیدست ، ارباب پیوسته به رعیت و دانشمند در کنار کارگر و کشاورز !.
قانونی برای مسجد وجود ندارد که صف اول را به وزیران و صف دوم را به وکیلان و سومیرا به مدیران یا مالکان بزرگ اختصاص دهد ، همگان مثل دندانههای شانه برابرند ، بنابراین هر کس زودتر به مسجد آمد ، با هر منزلت و کاری که دارد ، در صفوف جلو جای میگیرد.
"علامه محمد اقبال لاهوری" اندیشمند بزرگ پاکستانی میگوید : "تعیین قبلهی واحد برای نماز مسلمانها ، به منظور تقویت و حفظ وحدت نظر عموم بوده است و شکل کلی آن ، به احساس مساوات اجتماعی و تحکیم پیوندهای آن ، تحقق میبخشد ؛ تا آنجا که میخواهد بینش طبقاتی یا نظریهی برتری قومینسبت به قومیدیگر را از میان بردارد" [3]
"دکتر یوسف قرضاوی"[4] محقق مسلمان مصری میگوید : "در مسجد امتیازات و تبعیضات مقامی، مالی ، نژادی و رنگی ناپدید میشوند و تمام محیط آن ، از هوای پاک برادری ، برابری و محبت آکنده است. این ، نعمت بزرگی است که آدمیروزانه ؛ در میان دنیای تیره از جنگ و جدال ، پنج بار از وجود دوستی و آرامش کامل بهره مند گردد و در حالی که تفاوت و اختلاف ، خصیصهای معمولی به شمار میرود ، از فضای مساوات برخوردار شود و در میان شعلههای کینه و درگیریها و دشمنیهای بیشمار زندگی روزمره ، در محیطی سرشار از محبت قرار گیرد."
بسیاری از مستشرقین نتوانسته اند از اظهار شگفتی نسبت به نماز جماعت که وجه تمایز اسلام و الهام بخش والاترین اصول انسانی و اجتماعی مسلمانان که غیر مسلمانان تا قرن بیستم از آن بی اطلاع بوده اند ، میباشد.
"رنان" فیلسوف فرانسوی اظهار داشته است : "من به هیچ مسجدی از مساجد مسلمانان داخل نمیشوم مگر آنکه احساس خشوع و حسرت از اینکه مسلمان نیستم ، به من دست میدهد."[5]
----------------------------- پا ورقیهای فصل دو -------------------------------
[1] : در کشف الخفاء آمده است : این را ترمذی از عایشه همسر پیامبر (ص) روایت کرده ولی ضعیف دانسته است ، اما شواهدی دارد که شاید خوب باشد. ج یک ، ص 145.
ادامه...
[2] : برگرفته از کتاب العباده فی الاسلام اثر دکتر یوسف قرضاوی ، ترجمهی محمد ستاری خرقانی. تهران . نشر احسان . چاپ سوم 1379 ش.
[3] : از کتاب تجدید التفکیر الدینی فی الاسلام اقبال ، ترجمهی عربی از عباس محمود ، ص 108.
[4] : دکتر یوسف عبدالله القرضاوی در سال 1926 میلادی در روستای الکبرای استان عربی مصر متولد شد. در 10 سالگی حافظ قرآن شد. وی از اعضای فعال اخوان المسلمین مصر بود و از اوبیش از 45 اثر به جای مانده است.
[5] : از کتاب الدعوه الی الاسلام ترجمهی عربی حسن ابراهیم حسن و همکارش.
* فصـــل سهــــــــ
- حضور در مسجـــــــــــد ...
آنهـا کـه بـه سر در طلب کعبه دویـدند چون عاقبت الامر بــه مقصود رسیدند
از سنـگ یکـی خانـهی اعلای معظم انــدر وسط وادی بـی زرع بدیــدند
رفتند در آن خانــه کـه بینند خـدا را بسیـــار بجستـنــد خـــدا را و ندیدند
چون معتکف خــانه شدند از سرِ تکلیف ناگــاه خطابی ، هم از آن خانــه شنیدند
کای خانه پرستان چه پرستید گِـل و سنگ آن خانــه پرستید کــه پاکــان طلبیدند
آن خانه ، دل و خانهی خدای واحد مطلق خرم دل آنها ، که در آن خانـــه خزیدند. [1]
مسجد آن مأمن سالکان وادی معرفت و مخزن الاسرار الصلوه ؛ دیر زمانی است که جایگاهی مناسب در میان نسل جوان و مردم را دیگر دارا نیست و همچو اعماق اقیانوس همچنان ناشناخته و پیمودنی است ، در جامعهی ما فصل مهمیباید در معرفی و بازشناسی مسجد به عنوان یک پایگاه مهم دینی و دانشگاه جامعهی مسلمین ، در همهی سطوح گشوده شود. رسانهها و به خصوص صدا و سیما با شیوههای گوناگون مسجد ، حضور در آن و نماز را معرفی و یاد آوری کنند ؛ طوری که جامعه باید مسجد را به عنوان مکان و منبع قدرتی لایزال بدانند و در برابر جبههی فساد و بی عدالتی و کجروی که امروز بشریت و مدنیت را تهدید میکند از پایگاه و سنگر مسجد نیرو بگیرند.
مسجد باید همچو اوایل انقلاب اسلامیتبدیل به میدان مبارزه و تکیه گاه مستحکمیچه برای ذکر خدا و مبارزه با دشمنان و یک مکان امیدوار و اعتماد ساز برای نسل جوان که در این برهه از زمان بیش از پیش محتاج به درک معرفت و شناخت و عرفان الهی و معنویت هستند ؛ تبدیل گردد ، با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند : "باید مساجد و نمازخانهها پاکیزه و مرتب و رغبت انگیز باشد. نماز در وقت فضیلت و به جماعت گذارده شود. در هر محیطی ، برجستگان و بزرگان آن بر دیگران پیشقدم شوند و عملا اعتنا به نماز را به دیگران بیاموزند و خلاصه در همه جا حرکت به سمت نماز – و مسجد – و شتافتن به نماز محسوس باشد." [2]
متأسفانه در زمان حال اکثرأ مساجد در غربت و تنهایی کاملأ محسوس قرار گرفته اند که گاهأ تعداد نمازگزاران این مساجد که با پول و هزینههای بیت المال به بهترین شکل بنا گشته اند و بسیار زیبا و جذاب ، پاک و مرتب گشته اند به شمارا نگشتان دست آدمیهم نمیرسد ؛ لازم به ذکر است که در حدیث آمده که : "زمانی فرا خواهد رسد که مساجد دارای تجملات فراوان میگردند ولی از جمعیت خالی" –همانا این زمان ما-!
بر سر آتش دل سوختم و دود نکرد آب بر آتش دل ریختـــم و سود نکــرد
آزمودم دل خود را به هزاران شیوه هیچ چیزیش بجز وصل تو خشنود نکرد. [3]
" همه میدانید که چقدر به ادای نماز جماعت تأکید شده است . اگر نماز را در مسجد و به جماعت بخوانیم ، ثواب بسیاری دارد و روی این سهم به مسلمانان توجه داده شده است. حال کسانی هستند که بنا به شرایط و مسائلی نتوانند به مساجد رفته و نماز به جا آورند ؛ حساب این عده جدا میباشد. اما آنهایی که جهت حضور در مساجد و بر پا کردن نماز جماعت ، مشکل و مسألهای ندارند ، خوب است به این مهم اهتمام ورزند. این عده سعی کنند در مساجد محل شان حضور یابند. معمور بودن مساجد ، بهترین زینت و پشتوانهی حیات اجتماعی و اسلامیجامعه است. همهی خیر و برکات انقلاب اسلامیرا از مساجد داریم. از دیگر ویژگیهای ادای نماز جماعت در مساجد ، دید و بازدید و معاشرت با یکدیگر است. از این طریق است که میتوان ناظر رفتارهای اجتماعی در جامعه بود. با همسایهها ملاقات میکنید ، مبادلهی امکانات صورت میگیرد ؛ مشکلات مردم حل میشود ؛ آدمیکه دوبار در طول شبانه روز در مسجد حاضر بشود و با مسائل محل خود آشنا شود ، آثار اجتماعی بسیار فراوانی را در پی دارد. افرادی ک با روحیه و با نیت خیری در مسجد حاضر میشوند ، میتوانند سر منشأء ثمرات بسیاری باشند و بالاتر از آن ، حضور در مراسم نماز جمعههاست . در جریان انقلاب و جمهوری اسلامیآشکار شد که نماز جمعه ، عمود اجتماعی انقلاب ما میباشد." [4]
امروزه در مملکت اسلامیو شیعی ایران ، متأسفانه نماز و حضور در مساجد و هیأتهای مذهبی ضایع و بی حجابی و هجمههای فرهنگی آغاز میشود.
آرزویمان این است که به جایی برسیم که همانطور که خداوند به ما نعمت ولایت داده ، آن چیزهایی را که نداریم یا کم داریم جبران شود ، خصوصأ اینکه نمازهایمان مخصوص مساجد باشد ، و همه جا مسجد باشد.
آرزویمان این است که با بلند شدن صدای اذان مسجد ، بازارهایمان تعطیل شود .
آرزویمان این است که هنگام نماز « صنعوا الی ذکر الله » [5] باشیم ؛ در اهمیت حضور در مسجد همین که پیرمردی نزد پیامبر اسلام (ص) رفت و گفت : "یا رسول الله ، کورم و نمیتوانم به مسجد بیایم" ؛ پیامبر (ص) فرمودند : "از خانه تا مسجد طنابی ببند."
به هر حال امیدوارم نسبت به مسجد و نماز یک غیرتی داشته باشیم ، یعنی وقتی دیدیم مسجد خلوت است ، فشار خونمان بالا بیاید و اینکه رهبر انقلاب اسلامیفرمودند : "نماز را در مساجد و به جماعت بخوانید".
«یک روز رسول اکرم (ص) دیدند نماز صبح حضرت علی (ع) نیست. خودشان رفتند و در خانه را زدند و فرمودند : "فاطمه جان! چرا علی به نماز نیامد؟" ؛ دختر گرامیپیامبر ، عرض داشت : "پدر جان! ایشان تا صبح احیاء داشتند. صبح چشمشان سوخت ، نماز را فرادی خواند و خوابید" ؛ پیامبر (ص) فرمود : "سلام مرا به علی برسان و بگو شب تا صبح بخواب ولی صبح بیایی مسجد ، بهتر از این است که شب تا صبح را احیاء بگیری و صبح نماز را فرادی بخوانی"»[6]
پایان – آذر 1385
--------------------------- پا ورقیهای فصل سه ------------------------------
[1] : از دیوان شاه نعمت الله ولی (ره).
[2] : قسمتی از پیام آیت الله خامنهای به سمینار نماز – مورخ 16/7/1370 خورشیدی.
[3] : شعری از مولانا.
[4] : قسمتی از خطبهی اول نماز جمعهی شهر تهران ، مورخ 19/7/1370 خورشیدی ، ایراد شده توسط آیت اللههاشمیرفسنجانی.
[5] : آیهی یک سورهی مبارکهی جمعه.
[6] : قسمتی از سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی ، مورخ شهریور ماه 1371 خورشیدی در شهر مشهد.
--------------------------------- منابع تکمیلی ----------------------------------
1- قرآن کریم / ترجمهی الهی قمشهای . تهران ؛ انتشارات ارم ، 1383ش
2- عبادت در اسلام / تألیف یوسف قرضاوی ؛ ترجمهی محمد ستاری خرقانی . تهران ؛ نشر احسان ، 1378 ش
3- نماز نشانهی حکومت صالحان / مجموعهی مقالات ارائه شده در سمینار نماز مشهد ؛ سال 1370 ش . تهران ؛ نشر ستاد اقامه نماز ، 1371 ش
4- متن کامل زندگی حضرت محمد(ص) – پیامبری که از نو باید شناخت / تألیف ویرژیل کئورگیر ، ترجمهی مهرداد صمدی . تهران ؛ انتشارات دیا ، 1343 ش
5 – سایت دفتر ریاست جمهوری ایران.